Selecteer een pagina

Wat doet de distributieriem?

Wat doet een distributieriem in een auto? In een motor moeten het openen en sluiten van de kleppen nauwkeurig worden getimed met de op en neer gaande beweging van de zuigers. De kleppen worden bediend door de nokkenas (sen). De taak van een distributieriem is om de rotatie van de krukas van de motor te synchroniseren met de nokkenas (sen). De distributieriem synchroniseert de rotatie van de krukas en de nokkenas. In tegenstelling tot de aandrijfriem is de distributieriem een ​​tandriem die op tandwielen loopt. Het is gemaakt van duurzaam materiaal, maar na verloop van tijd verslijt het.

Niet alle auto’s hebben een distributieriem, veel moderne auto’s hebben in plaats daarvan een distributieketting. Een distributieketting hoeft zelden te worden vervangen. Dit komt vaak alleen voor als er een fabricagefout door de fabriek is gemaakt. De ketting rekt bij sommige modellen op en dient dan vervangen te worden.

Hoe weet ik of een auto een distributieketting of riem heeft?

Je kunt in het onderhoudsschema kijken of contact opnemen met je dealer of afdeling. Ze kunnen je vragen naar het motorgrootte of naar het chassisnummer, omdat vaak dezelfde auto wordt geleverd met verschillende motoren. Een andere optie is om uw monteur te vragen tijdens de volgende onderhoudsbeurt, daarnaast kun je op deze pagina kijken voor de intervallen – autobaak – distributieriem intervallen 

Hoe vaak distributieriem vervangen

De aanbevolen intervallen voor de distributieriem variëren van 60.000 tot 240.000 kilometer. Meestal staat het aanbevolen interval in het onderhoudsschema, dat meestal is opgenomen in de gebruikershandleiding. We hebben bijvoorbeeld het onderhoudsschema voor de Peugeot 206 gecontroleerd. Voor de 1.4L-motor wordt aanbevolen om de distributieriem, de spanpoelie en de distributieriemspanner elke 120.000 kilometer te vervangen of om de 10 jaar. De regel is welke zich het eerst aandient.

Kan een distributieriem de aanbevolen interval overschrijden? Ja, in sommige gevallen. We hebben een aantal auto’s met hoge kilometrage gezien met een distributieriem die nog nooit is vervangen. Tijdens het werken aan dit artikel bespraken we de Seat Leon TDI van een van onze collega’s. Deze heeft al bijna 200 kilometer geen distributie wissel meer gehad. De eigenaar zei dat hij onlangs de riem heeft gecontroleerd en dat het er nog steeds goed uitziet. Aan de andere kant zijn er gevallen waarin een distributieriem breekt bij een lagere kilometerstand dan de aanbevolen interval. Het is dan ook aanbevolen om de interval van de fabrikant aan te houden.

Kan je een riem inspecteren?

Kan de conditie van de distributieriem worden geïnspecteerd? Ja, hoewel een distributieriem is verborgen onder plastic of metalen hoezen.  Jouw monteur kan een van de deksels verwijderen en de toestand van de distributieriem visueel beoordelen. Alleen geeft dit nooit een garantie dat de riem na het overschrijden het maximaal aantal jaren of de kilometers niet breekt.
Indien de distributieriem breekt voordat de interval is aangetreden, dan krijg je vaak alleen garantie als de het volledige onderhoudsboekje is ingevuld en de auto is onderhouden door de dealer.

Wat kost het vervangen van een distributieriem?

Hoeveel kost de vervanging van de distributieriem? Het hangt van de motor af. Een Distributieriem vervangen in een 4-cilindermotor kost mogelijk van  250 tot  600,- euro, plus een beetje extra (150,- euro) als je de waterpomp wilt mee-vervangen. In een V6- of V8-motor kunnen de vervangingskosten voor de distributieriem variëren van  400 tot 800,- euro.

Is het nodig om een ​​waterpomp te vervangen, evenals een distributieriem-spanner en andere onderdelen samen met de riem? Het is niet nodig, maar het wordt meestal aanbevolen, omdat er heel weinig extra arbeid nodig is bij het vervangen van extra onderdelen. Een waterpomp slijt na verloop van tijd, dus het kan logisch zijn om hem samen met de riem te vervangen.