De fietsketting schoonmaken en aandrijflijn is belangrijk om dat deze delen de smerigste onderdelen van je fiets zijn. Dit vuil is slecht nieuws voor de levensduur van dit onderdeel. Hieronder een opsomming van de mogelijke gevolgen:

Wanneer moet reinigen en smeren?

Kijk regelmatig naar de hele ketting door naast de fiets te gaan staan ​​en het achterwiel van de grond te tillen. Gebruik uw vrije hand om langzaam aan het dichtstbijzijnde pedaal te draaien en inspecteer individuele kettingschakels op vuilophoping, roest en/of strakke schakels (schakels die niet gemakkelijk buigen als ze door de achterderailleur gaan). Controleer op voldoende smering door tijdens het rijden naar piepende en krakende geluiden te luisteren. Als dit te heftig wordt, kun het onderstaande toepassen.  

De fietsketting schoonmaken terwijl hij nog op je fiets zit:

  1. Borstel de schakels uit met een stevige borstel (een oude tandenborstel werkt ook prima).
  2. Smeer de schakels van tijd tot tijd opnieuw in met een kettingsmeermiddel, wax wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt. Dit is iets duurder maar verlengt de levensduur van je ketting. 
  3. Veeg overtollig smeermiddel af met een schone, droge doek. Overmatig smeren kan nieuw vuil aantrekken.

Fietsketting volledig verwijderen

Om de paar maanden (vaker voor mountainbikes) verwijdert u uw ketting volledig met behulp van een kettingpons. Borstel de ketting goed en dompel het volledig onder in een ketting oplosmiddel om opgehoopt vuil te verwijderen dat niet met poetsen kan worden verwijderd. Laat de ketting weken totdat het meeste vuil is losgemaakt van de schakels en bussen. Droog de hele ketting met een schone doek. Zorg ervoor dat het oplosmiddel volledig is verdampt, smeer vervolgens de ketting en installeer hem weer op de fiets. 

Smeermiddelen

Er zijn 2 belangrijke eigenschappen die kettingsmeermiddel hebben:

  1. Minimaliseert de ophoping van vuil. Hierdoor slijt de ketting minder snel. 
  2. Te weinig smeermiddel verhoogt de kettingslijtage.

Oliën die specifiek op de markt worden gebracht als smeermiddelen voor fietskettingen zijn superieur aan niet-fietsspecifieke producten. De fietsketting oliën  bevatten vaak Teflon® en zijn ontworpen om vuil en water af te stoten.

Opmerking: gebruik altijd een reiniger en smeermiddel dat is ontworpen voor aandrijflijnen van fietsen. Wij raden gebruik van WD-40 af (het is een schoner maar geen smeermiddel). 

Strakke schakels 

Dit zijn schakels die niet meer soepel buigen. Je herkent ze door langzaam achteruit te trappen en te kijken hoe elke schakel door de krappe bochten van je achterderailleur gaat.

De meeste strakke schakels worden veroorzaakt door vuil of corrosie tussen schakelplaten. Dit kan worden verbeterd door schoonmaken, smeren en een beetje heen en weer buigen. Anderen zijn het gevolg van een onjuiste installatie van de pen (de pen die de kettingschakels bij elkaar houdt, wordt niet volledig door de schakels en rollen gestoken) of ernstige ketting schade. Slecht geïnstalleerde schakelpennen kunnen soms weer op hun plaats worden gewrikt door ze heen en weer te schuiven in hun ketting platen. Dit doe je met behulp van een ketting gereedschap, of indien mogelijk met je handen. Als er te veel beschadigde aan de ketting zitten moeten ze volledig worden vervangen. 

Te veel rek in de ketting

Naarmate kettingen slijten, worden ze langer. Dit wordt rek of stretch genoemd, wat een verkeerde benaming is omdat niets eigenlijk uitrekt. Kettingen worden langer als er slijtage optreedt tussen de rollen en de schakelpennen. Dit zorgt ervoor dat in sommige de versnelling worden overgeslagen. Op opgerekte ketting zorgt voor meer slijtage aan jouw tandwielen. In deze gevallen is het raadzaam de ketting zo snel mogelijk te vervangen omdat cassette duurder zijn dan een nieuwe ketting.